< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Får ej hela meddelandet vid skip.
6 svar hittills.

Lördag 13 Januari 2007, 14:41 Får ej hela meddelandet vid skip. (Ursprungligt inlägg)


När det är konditioner och jag får in fartyg via skip så får jag inte hela meddelandet. Allt uton fart och kurs kan jag utläsa. Varför är det så? Är det fler som har samma "problem"?

Mvh Anders

Anders Stenström | e-post


Lördag 13 Januari 2007, 16:32 Får ej hela meddelandet vid skip.


Efter att ha kollat i loggarna så tror jag Magnus har rätt i det han skrev i tråden nedan, det verkar vara SjFV som återutsänder vissa svar på förfrågningar, och då får man MMSI och position för vissa, till synes slumpartade, fartyg lite var som helst i Sverige.

http://www.erimax.com/easyforum/forumtopic1.col?u=5301&n=826

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Lördag 13 Januari 2007, 17:47 Får ej hela meddelandet vid skip.


Jo, kanske. Det jag inte förstår är att varför skulle sjöfartsverket sända ut ej fullständiga meddelande?? I min värld så minskar man säkerheten avsevärt om inte all info är med.

Mvh Anders

Sorry, att jag inte kollade tråden innan jag startade en ny.

Anders Stenström | e-post


Lördag 13 Januari 2007, 18:02 Får ej hela meddelandet vid skip.


Lägg ut meddelandet som du misstänker är felaktigt här så skall jag kontrollera detta. Jag har möjlighet till detta. Dock tror jag att det är ShippPlotter som spökar men man vet aldrig.

Peter Bergljung


Lördag 13 Januari 2007, 18:11 Får ej hela meddelandet vid skip.


Hmmm, kan jag kopiera infon ur SP, eller måste jag handskriva infon?

Mvh Anders

Anders Stenström | e-post


Söndag 14 Januari 2007, 11:01 Får ej hela meddelandet vid skip.


mmsi:354423000
name:M V SAPPHIRE I
Callsign:H3SG
IMO:7722152
Reg:Panama
Status:under way
Dest:
Eta:
Lat:55´26.903N
Lon:15´40.378E
Heading:000 gr
Course:0.0 gr
Speed0.0kts
Length:145m(forward116m)
Beam:21m(port5m)
Draught:8.4m
Type:Cargo ship
Range:203.0nm(retreating)
Bearing:151 gr T
Datetime:2007-01-14 09:44:02

Detta fick jag in. Jag är ganska övertygad att det kom via skip och inte en återutsändning.
Som ni ser så fattas det vissa viktiga delar. Får ni andra också in skepp på detta sätt?

Mvh Anders

Anders Stenström | e-post


Måndag 15 Januari 2007, 12:07 Får ej hela meddelandet vid skip.


Hej Anders.

Det är högst sannolikt att det är ett Msg11, UTC response som du har fått in. Du får titta i loggen istället, om du har loggning på. Sök på MMSI så tror jag att du hittar den under UTC response. SP hittar sedan namn och viss annan information som sen tidigare finns i databasen (shipinfo.txt) som den kompletterar med.

Det är inget fel på meddelandet i sig, det innehåller det som föreskrivs. Det är inte menat att vara en normal positionsrapport så det saknas inga data. Det man kan fråga sig är dock varför SjFV återutsänder en UTC response från vissa synbart slumpmässiga fartyg.

Man kan också tycka att MSG11 inte borde plottas alls, det är ju en fråga för SP och SeaClear.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Får ej hela meddelandet vid skip.

Sida 1

     Till AIS-sidan