< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan
6 svar hittills.

Onsdag 27 Juni 2007, 12:14 Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan (Ursprungligt inlägg)


Hej!
Har precis installerat och registererat Shipplotter. Eftersom jag ännu inte har någom egen mottagare använder jag enbart sharing-funktionen från Shipplotters server. Mitt problem är att jag får in ett stort antal fartyg i listan över AIS-mål, men inga fartygssymboler (eller någon annan info) visas i kartbilden. Har provat att installera om men det hjälpte inte.

Vore väldigt tacksam för era tips!

Erik


Onsdag 27 Juni 2007, 12:29 Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan


Löste detta själv. Det var sommartidsinställningarna i Windows som krånglade. Tack ändå!

Erik


Onsdag 27 Juni 2007, 17:51 Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan


Att klockan i datorn går fel, är tydligen ett vanligt problem.
Ett annat sätt att inte se någoting, är att "Omit ships beyond" är satt för snålt i förhållande till vilken position man utgår (centrerar) ifrån.

Hasse | hemsida


Måndag 6 Augusti 2007, 00:04 Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan


hej, jag har en fråga!! Jag har aldrig fått fram några båtar på kartan och jag har provat sedan 1 månad tillbaka. Tiden/datumet på datorn är riktigt. Hur gör man??
MVH Suzanna

suzanna mson blid | e-post


Måndag 6 Augusti 2007, 13:53 Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan


Du måste nog tala om lite mer exakt vad du gör, eller försöker göra.

1. Har du registrerat programmet, och vilken version kör du?
2. Har du anslutit en radio via ljudkortet, en mottagare via serieporten, eller försöker du bara se andras fartyg via internetdelning?

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Måndag 6 Augusti 2007, 14:13 Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan


hej igen, jag är inte uppkopplad till någon radio utan försöker bara se var min sons fartyg befinner sig. Från börja gick jag bara in på hemsidan och har inte något lösenord eller något sådant.
MVH Suzanna

suzanna mson blid | e-post


Måndag 6 Augusti 2007, 15:59 Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan


Hemsidan?

Vi kanske talar om olika saker. Det program som vanligen används till att ta emot AIS heter shipplotter, och du kan ladda ner det från www.shipplotter.com. Efter du har registrerat och betalt så kan du se fartyg från olika delar av världen.

Sedan finns det många olika websidor, som visar begränsade delar av de områden som finns på ShipPlotters server. Några sådana hittar du i länksamlingen här
http://www.orebrohamn.com/ais/aislinks.php

Det finns dock inga fartyg att se på hemsidorna för det här forumet, eller ShipPlotter.com.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Hjälp! Fartyg i listan men inga på kartan

Sida 1

     Till AIS-sidan