< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Hur lång in på land kan man vara
6 svar hittills.

Lördag 15 Juli 2006, 15:56 Hur lång in på land kan man vara (Ursprungligt inlägg)


Hur lång in på land kan man vara för att kunna ta imot någon ais
jag bor ca 13 km från havet är det för lång för jag får inte in nån signal?

eugen bengtsson


Måndag 17 Juli 2006, 09:30 Hur lång in på land kan man vara


Hej!

Det beror på terrängen och omgivningarna samt hur högt du sätter antennen.

Ett tips kan vara att lyssna på fartygens VHF-radio. Hör du den bör du även kunna få in deras AIS-transponders. Fast räckvidden kanske inte blir den absolut bästa... men gör som oss andra, prova dig fram! :)

Lycka till!

Mvh

Robban | e-post | hemsida


Onsdag 19 Juli 2006, 07:18 Hur lång in på land kan man vara


En riktantenn förbättrar din situation om du kan få den över hustaken.
Det är sällsynt med riktantenner på just VHF-bandet, men det finns "universiella" antenner som täcker ett bredare frekvensområde. Tyvärr blir de lite utrymmeskrävande och vissa grannar kan ha åsikter om det estetiska. Det är en kompromissantenn, med nackdelar och fördelar.
www.svebry.se i Skövde har en antenn som jag själv har som amatörantenn, ECO 197 Yagi 24 Element 135-1200 MHz. Pris ca 1.500:- + kabel och maströr. Den fungerade fint vid mina tester hemifrån. Jag har ca 30km ut till fartygsstråket.

Länk: www.svebry.se

Johnny | e-post


Onsdag 19 Juli 2006, 22:04 Hur lång in på land kan man vara


Vilka frekvenser har fartygens VHF-radio?
Jag hade kopplat min scanner till datorn en hel dag men jag tycker inte jag får in nån signal på ais frekvenserna jag bor i skellefteå så det är väl inte säkert det fanns nåt farkyg här just då. Hur ofta skickar ett fartyg ut ais ? hur ska man ställa in volymen för att shipplotter ska fungera? och hur vet jag att jag tar i mot nån ais jag hade upppe brusspärren när jag lysnade men hörde aldrig nåt?

Eugen Bengtsson


Torsdag 20 Juli 2006, 18:32 Hur lång in på land kan man vara


Du hör inte AIS signalerna. Det är korta 30millisekunders pulser i bruset.
De går inte igenom förstärkaren till högtalaren. Det är därför dessa signaler måste plockas
tidigt direkt efter diskriminatorn i mottagaren till en dator.

Johnny | e-post


Tisdag 14 November 2006, 03:01 Hur lång in på land kan man vara


Hej
Jag köpte en "för"förstärkare ( Preamp ) från ELFA en MFA325+nätdel IFP502 mycket MYCKET bättre "krut" i antennen. Förstärkaren som jag köpte hade två antennutgångar finns en med enkel med. Kom bara ihåg att förstärkaren skall sitta så nära antennen som möjligt nätdelen skall sitta inne.
Antennen förstärkaren matas med antennkabeln.
REKOMENDERAR en Förförstärkare funkar perfekt.
Den här förstärker signalen in till antennen ( ökar räckvidden ), en vanlig antennförstärkare förstärker bara signalen som antennen redan fått in.

Ulf


Onsdag 15 November 2006, 00:48 Hur lång in på land kan man vara


Tjenare
Skrev nog lite konstigt där ovan det är ju nätaggregatet som har dubbla antenn uttag.

Ulf


< Index - Hur lång in på land kan man vara

Sida 1

     Till AIS-sidan