< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
processorkraft - shipplotter
7 svar hittills.

Måndag 10 Juli 2006, 20:29 processorkraft - shipplotter (Ursprungligt inlägg)


Hej!
Använder shipplotter och radioscanner med "discriminator output". Datorn är modell äldre laptop typ pentium pro 200mhz. CPU-användning pendlar mellan 70-100% då shipplotter signalbehandlar.

Jag befinner mig utanför Vaxholm, ser runt 10-15 sjömil med nuvarande antenn. Shipplotter lyckas avkoda ungefär 5-7 meddelanden i minuten. Detta tycker jag verkar vara lite lågt.
Dessutom så kan det gå någon minut mellan varje fartygs uppdatering och fartyget har då hunnit flera hundra meter.
Dessutom får jag ej upp fartygsnamn alla fartyg utan endast ID-nummret på majoriteten.

Beror detta på att datorn ej hinner signalbehandla alla paket utan tappar runt 90%?

Fartygsnamn är väl av typen statisk information som bara sänds ut runt var 10 minut (en kanal), därför får jag ej upp fartygsnamn?!

Försökte prova med en nyare laptop, men ljudkortet fungerade inge bra. <br>Det blev för låg volym. Kan det bli bättre om jag ändrar moståndet som jag lött dit vid discriminator utgången? Nuvarande motstånd tror jag var på 14kOhm.

Tack för svar!/Andy

Andy | e-post


Tisdag 11 Juli 2006, 20:25 processorkraft - shipplotter


Jag har inte möjlighet att testa med egen mottagare nu, men jag märker att när man startar med den gröna startknappen, tar det mycket kraft ur datorn. Med knappen "01", går det mycket bättre, men då måste man ha en färdig AIS-mottagare med serieanslutning.
Jag tar endast emot via sharing just nu.
Datorn blir även trögare om man tar emot ett stort område utan begränsning. Världskartan gör att min dator kan låsa sig. Zooma in till det viktigaste området. Ju mer fartyg man ser på skärmen desto trögare går datorn. Anpassa sjökorten, så de inte blir onödigt stora. Min gamla W98-dator krachade ofta. Med XP blev det betydligt bättre.
När båtar med AIS börjar att dyka upp i min närhet, kommer jag att satsa på en riktig 2-kanalig mottagare.

PS: De senaste versionerna av ShipPlotter har bara en startknapp. Omställningen till serieingång, görs i en egen dialogruta.

Hasse | hemsida


Tisdag 11 Juli 2006, 21:38 processorkraft - shipplotter


Tack för ditt svar!

Kan inte någon med egen AIS-avkodning bara ange hur många meddelanden som är normalt att avkoda i "livliga farvatten". Rör det sig om
10 per sekund? 1 per sekund? 10 per minut?
Tack! /Andy

Andy


Torsdag 13 Juli 2006, 23:18 processorkraft - shipplotter


Halloj!

Vår gamla server vi använde för AIS var på 400 MHz. Även på den pendlade CPU-användningen på mellan 70-100% när ShipPlotter avkodar AIS-paketen, och detta fungerade till trots mycket bra. Det svåra är dock att justera volymen på radio/dator för att få det att fungera bra. Dock har jag aldrig använt en scanner till detta, endast yrkesradios och därför inte haft några större problem.

Har aldrig tänkt på hur många meddelanden som kodas av per minut, men ikväll när jag skriver detta så har vår server kodat av ca 300 meddelanden på 10 minuter. Och detta en mycket lugn kväll utan just några rörliga fartyg i Gävlebukten (se hemsidan så ser du ungefärlig trafik).
Dock är räckvidden "för" bra för den karta vi presenterar på hemsidan, så programmet är begränsat till att skippa fartyg längre bort än 40nm. Detta för att inte få för många fartyg i listan som inte syns på kartan. :-(

Scannar du en eller båda kanalerna?
Ett tips är att med en scanner endast avlyssna en kanal, då detta räcker gott och väl, samt att mottagaren då hinner koda av meddelandena.

Det kan ju även vara så att din dator inte hinner signalbehandla alla meddelanden, eller som jag skrev att ljudnivån är på gränsen, och därför kodar den bara av något meddelande ibland.

Bara att labba på, till slut funkar det ska du se.

Lycka till!

Mvh

Robban | e-post | hemsida


Torsdag 20 Juli 2006, 00:09 processorkraft - shipplotter


1. Datorn är för långsam

2. Ljudkort i laptops är ofta väldigt dåliga för avkodning. Även på min moderna laptop får jag bara in 20% av vad min 3-400 MHz-burk med ett gammalt SB-kort tar in. Den burken är på gränsen av vad som är användbart för ljudkortsavkodning.

3. Ett eller ett par meddelanden per sekund per kanal borde vara rimligt. På 2 kanaler i GBG med en SR162 fick jag just in ca 200 på en minut, 30-40 distans räckvidd.

Lycka till!

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Tisdag 1 Augusti 2006, 15:45 processorkraft - shipplotter


tack för svaret. Får se om jag kan prova med en stationär... måste ju släpa ut den till landstället :-) Hursomhelst. Eftersom volymen blev för "låg" när jag provade med nya laptops, har motståndet som jag lött innan jag tar discriminator output någon mer praktiskt betydelse. Bör jag prova med annant värde? /Andy

Andy


Lördag 19 Augusti 2006, 11:06 processorkraft - shipplotter


Om signalen blir för svag, kan man testa med mikrofoningången i stället. Det går ibland.

Ett annat fel som kan uppstå, är när man ansluter en monopropp till ljudkortets stereojack. Då brukar signalen bli kortsluten. Inte alltid, men ofta, beroende på jackets konstruktion.

Hasse | hemsida


Onsdag 23 Augusti 2006, 10:42 processorkraft - shipplotter


Hej,
Jag har en 1.7 GHz P4 dell stationär dator ihopkopplad med en Icom PCR 1000. med denna utrustning får jag också enbart en mottagning på runt 10-15 sjömil. Men jag tror att detta beror på radioutrustning och placering av antenn? Jag menar att för att uppnå 30-40 sjömils räckvidd måste man ha en dedicerad radio typ SR-162 samt en högt placerad VHF antenn med fri sikt utöver havet. Vore fint om någon kunde bekräfta detta för att veta var man skall investera i för att få största möjliga räckvidd. Har svårt att tro att det beror mest på datorkapaciteten?

/peter

Peter Thunholm | e-post | hemsida


< Index - processorkraft - shipplotter

Sida 1

     Till AIS-sidan