< Index - Det senaste är alltid sist.  |<  <  1  Sida 2 <%new%>
ShipPlotter med sharing
73 svar hittills.

Fredag 21 April 2006, 17:12 ShipPlotter med sharing


1852 meter = 1 sjömil Nm

Urban. | e-post | hemsida


Fredag 21 April 2006, 17:29 ShipPlotter med sharing


! distansminur = 1 nautisk mil = 1852 meter
/Lars

Lars Hulthén // | e-post


Lördag 22 April 2006, 16:42 ShipPlotter med sharing


Hej Skippo
1 distansminut (eller 1 nautisk mil) är 1852 meter (1,9 kilometer). Vad som finns i Malmöområdet vet jag inte men annars är du välkommen att besöka vår hemsida. Du behöver ha en AIS-mottagare och VHF-antenn. Hur antennen skall se ut beror på var den skall monteras.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Söndag 23 April 2006, 13:38 ShipPlotter med sharing


"hur många kilometer är 1 distansminut?"

1 distansminut (nautisk mil) är 1852m dvs 1,852 km.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Söndag 23 April 2006, 18:07 ShipPlotter med sharing


Dette var moro.;-) Etter å ha lest innlegget om legge ut bildene fra Shipplotter på egen hjemmeside, har jeg gjort dette. Og blir faktisk litt imponert over programmets funksjoner. Jeg har selv desverre ikke mulighet til å sette opp antenne og mottaker her jeg bor, så jeg benytter meg av goodwill'en til de som har anledning, og som deler med oss andre. Jeg har også benyttet meg av muligheten til å sette opp "quick chart's" og nå kan jeg faktisk variere hvilket område som blir lastet opp på nettsiden min. Forøvrig virker det som det er en del problemer med Shipplotters minnehandtering, det "henger" en del når jeg skifter f.eks fra webleseren (IE) og til Shipplotter. Men dette er vel kanskje noe som kan justeres, noen som har ett tips om dette? Hvis noen skulle forville seg inn på siden min, så finner du kartet fr Shipplotter under knappen "Skipsposisjoner " i meyen på høyre side.

Olemann | hemsida


Lördag 20 Maj 2006, 11:49 ShipPlotter med sharing


Og så forsvant hele norskekysten. Hadde noen hyggelige timer med signaler fra hele kysten inne på skjermen. Og nå er det borte igjen. Kun Oslo, og deler av Oslofjorden er synlig. Noen som har en aldri så liten forklaring på dette?

Ole M. | e-post | hemsida


Lördag 20 Maj 2006, 15:22 ShipPlotter med sharing


Har i en periode hatt gleden av å følge med trafikken langs norskekysten, og mitt "eget" område, Skagerak. Nå er etter hva jeg kan se hele norskekysten "borte vekk", med unntak av indre deler av Oslofjorden, og kysten av Sverige. Resten av Europa ligger der som før. Er det noen her som har en "aldri så liten" forklaring? Jeg bruker Shipplotter v. 9.7, (registrert utgave) og er koblet til internett.

Ole M. | e-post | hemsida


Lördag 20 Maj 2006, 16:02 ShipPlotter med sharing


Hej Ole!
Det var troligen någon som hade tillgång till norska Kystverkets ais-nätverk.

Hasse | hemsida


Lördag 20 Maj 2006, 16:21 ShipPlotter med sharing


Hadde en mistanke om at det kunne være noe slikt. Det hele har nemlig vært oppe og gått flere ganger, for så å forsvinne igjen. Ja ja, jeg får håpe det dukker opp igjen. I mellomtiden får jeg glede meg over det som ligger ute. Håper det dukker opp igjen. Takk for tipset Hasse.;-)

Ole M. | e-post | hemsida


Söndag 30 Juli 2006, 17:42 ShipPlotter med sharing


Har precis som flera andra problem med sharing delen i ShipPlotter, har ingen mottagare eller dyl, men har en registrerad version av Ship Plotter V9.7B , har gjort alla inställningar jag har sett folk tipsa om här, men får det FORTFARANDE inte att fungera, Åke har jag för mig att han hette som hade haft kontakt med supporten och fått hjälp. Vet någon eller han själv vad som hjälpte?!

Tack för hjälpen!!

Niklas | e-post


Söndag 30 Juli 2006, 22:37 ShipPlotter med sharing


Om du inte ändrat på någon inställning, så skall det fungera.
Tryck på en av startknapparna, den gröna eller den som är märkt med "01", sedan på den blå knappen med de dubbelriktade pilarna. Titta på statusraden längst ner till vänster. Den ändrar sig normalt varje minut, och avslutas med "Sharing download 1 done (compressed)".

Om det inte fungerar, så jämför inställningarna för "sharing server" med det som visas i hjälpfilen.

PS Vilket område tittar du på? Det kanske inte finns någon med mottagare där.
Kolla även om du har en brandvägg som blockerar. Stäng av den tillfälligt.
Återkom gärna med mer info om du fortfarande har problem, eller om det fungerar, vad det var för fel.

Hasse | hemsida


Söndag 30 Juli 2006, 22:57 ShipPlotter med sharing


Jag har tryckt på "default" inställningarna för säkerhetsskull, och jag trycker på gröna knappen (den gröna "bollen") nån märkt med 01 har jag inte sett... sen trycker jag på blåknappen med vita pilar...och där nere till vänster står det mycket riktigt sharing download 1 done...
har jag kollar på satelitbilden över hela världen så jag borde se någonting iaf... men det dyker inte upp nånting alls... HELT tomt....
behöver man skriva in några ip-adresser oså nånstans? eller är det bara adressen som står i "sharing-server" fliken?

Niklas | e-post


Söndag 30 Juli 2006, 23:14 ShipPlotter med sharing


Hittade en LOG-fil där det stod lite som kanske kan vara intressant för den som förstår
:TCP/IP Connection Failed[060730201329]
Server: niggedis-it1sar, @Address: 83.250.109.13 is running on port 5415[060730201329]

Så står det iaf... kanske den inte lyckas connecta? jag har stängt av virusskydd o brandvägg o allt...

Niklas | e-post


Söndag 30 Juli 2006, 23:18 ShipPlotter med sharing


Jag har inte den senaste versionen, så knapparna kanske skiljer sig åt. (Tyckte också det var onödigt med två startknappar).

Det viktigaste verkar fungera då, det på statusraden. Klicka på skruvnyckeln. Kolla inställningarna så inte något blivit fel där. Att "Omit ships beyond" inte är för litet samt att alla fartyg skall plottas ut. Jämför även där med bilden i hjälpen.

Hasse | hemsida


Söndag 30 Juli 2006, 23:26 ShipPlotter med sharing


Jag har markerat ALLA olika skeppstyper, och "avståndet är 1000Nm" precis som från början...
Men märker att när jag försöker markera alla skeppstyper och trycker på ok, när jag går in i samma meny igen så är alla avmarkerade... utom 1 typ... skummt...

Niklas | e-post


Söndag 30 Juli 2006, 23:28 ShipPlotter med sharing


Men jag bör ju fortfarande kunna se skeppen om man trycker på "ships" iconen? då ska väl alla skepp som man får in bli listade? eller har jag fel? den listan är helt tom den också...

Niklas | e-post


Söndag 30 Juli 2006, 23:41 ShipPlotter med sharing


Jag kom att tänka på att min dator blir väldigt slö om jag fösöker titta på ett för stort område. Zooma in till ett mindre område t.ex. södra sverige. Där finns det massor med fartyg.
I mappen log files, har jag bara shipinfo.txt och shipnames.txt och inget mer.
Nu är jag trött och måste sova en stund. Hoppas det löser sig.

Hasse | hemsida


Söndag 30 Juli 2006, 23:45 ShipPlotter med sharing


Okey, har provat en jäkla massa olika "positioner" med bilden, stockholms skärgård osv osv... provar lite till, Men datorn slöar inte till på något sätt. jag märket inte ens ett "ryck" så jag tvekar att den har kontakt med någon server över huvudtaget...
Återkom gärna om du kommer på något! sov gott!

Niklas | e-post


Måndag 31 Juli 2006, 23:49 ShipPlotter med sharing


Sådär nu är problemet löst! och alla ni som råkat ut för samma problem som jag, det visade sig att kompisen hade inte alls registrerat det riktigt som han påstod... nu har jag skaffat mig en RIKTIG registrering då funkade det klockrent,
EN fråga har dock dykt upp... jag saknar vissa skepp som jag VET borde vara där ute, det är en JÄKLA massa mellan t.ex stockholm och åland på kartan, MEN saknar t.ex Birka´s skepp... jag ser Viking Line och dom andra men inte Birka... Någon som har svar?:)

Niklas | e-post


Tisdag 1 Augusti 2006, 10:13 ShipPlotter med sharing


Hej
Det enkla svaret är nog att Birka Paradise tillfälligt låg i radioskugga.
AIS informationen på kartan är inte på något sätt heltäckande.
Det finns tyvärr ett antal platser i skärgården där mina AIS mottagare inte hör fartygen.

Mvh
Göran

Göran | e-post | hemsida


Tisdag 1 Augusti 2006, 12:28 ShipPlotter med sharing


Ah det är så enkelt! hur fungerar det? sänder fartygen ut signaler hela tiden eller "en" signal med visst mellanrum?

Niklas | e-post


Tisdag 1 Augusti 2006, 19:56 ShipPlotter med sharing


Hur AIS fungerar kan du läsa på följande länk... http://www.orebrohamn.com/ais/

Mvh

Göran | e-post | hemsida


Lördag 19 Augusti 2006, 00:04 ShipPlotter med sharing


Måste jag skicka egen AIS data för att kunna ta emot och se fartyg i shipplotter. Med andra ord. Kan jag skaffa shipplotter och se vad andra tar emot utan att vara i närheten av vatten?

per


Lördag 19 Augusti 2006, 07:43 ShipPlotter med sharing


"Måste jag skicka egen AIS data för att kunna ta emot och se fartyg i shipplotter?"

Nej! Du kan ta emot data ändå, bara du har Internetanslutning och att ditt program är registrerat.

Hasse | hemsida


< Index - ShipPlotter med sharing

 |<  <  1  Sida 2

     Till AIS-sidan