< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
EasyAIS
11 svar hittills.

Söndag 5 Mars 2006, 17:48 EasyAIS (Ursprungligt inlägg)


Hej

Har precis börjat titta på AIS och detta intressanta forum.
Tänker börja med att köpa Fugawi ENC. Sedan får vi se om det blir en AIS-mottagare.
Vad jag förstår så bör man satsa på en 2-kanalig mottagare?

Såg en 2-kanals AIS mottagare från Tyskland för under 3000 SEK. Se http://www.easyais.com/. De har även en splitter. Har en VHF-antenn i masttoppen så det skulle vara smidigt att slippa fler antenner.

Någon som vet något om denna mottagare?

/Anders

Anders


Söndag 5 Mars 2006, 18:45 EasyAIS


Hej Anders
Jag har inte sett några tester av denna mottagare. Det "ploppar" upp mottagare lite här och var nu när det börjar bli intressant med AIS för fritidsskeppare. Vi har valt att satsa på True Headings produkter som har fått mycket bra resultat i tester. De har även antennsplitters om så önskas. Mer information och priser finns på vår hemsida.

Hälsningar

Per Leward | e-post | hemsida


Måndag 6 Mars 2006, 01:50 EasyAIS


Easy-AIS är växlande enkanalig, precis som NASA Engine. Har diskuterats i SP-gruppen och bekräftats av konstruktören. Luddigt skrivet på hemsiden (lögn skulle man också kunna kalla det ;-))

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Söndag 16 April 2006, 21:20 EasyAIS


Hej!
Det är helt rätt som Marcus säger. EasyAIS är en 1 KANALIG mottagare. Blev faktiskt lurad själv. Har köpt och testat den och kan meddela att den tom fungerar sämre än NASA´s. Det sätt som den jobbar på är faktiskt mer förkastligt än att bara lyssna på en kanal. EasyAIS hoppar mellan frekvenserna och tappar på detta sätt ännu mer information än om de legat kvar på en kanal. Manual och inkoppling till DC och seriedata är dessutom bristfälliga och krångliga att hantera.

Anders
True Heading

Anders | e-post


Onsdag 26 Juli 2006, 00:06 EasyAIS


Vil berette om at jeg i sommer har brukt EasyAIS sammen med Raymarine C120 i Østersjøen. Det har fungert utmerket og jeg er godt fornøyd. Tidvis viste EasyAIS både 30 og 40 skip i nærheten. Info om det enkelte skip var forholdsvis komplett.
Farleden ut av Stockholm ble oversiktlig ettersom jeg ble varslet da større skip nærmet seg.

I løpet av høsten vil jeg teste EasyAIS sammen med Fugawi Marine ENC ver. 4
Så langt har bare positive erfaringer med EasyAIS


Leif Rune

Leif Rune | e-post


Söndag 30 Juli 2006, 19:02 EasyAIS


Sammen med en Lorenz kartplotter fungerer Easy AIS MERGET bra. Har to års erfaring med NASA, som jeg kan bekrefte har dårligere mottaging enn Easy AIS. Har brukt NASA i båten sammen med eget kartprogram, samt Shipplotter. Samme hjemme i fra.
Må si meg Meget fornøyd med hva EASY AIS kan levere.

Det står med store bokstaver på esken at dette er en 2-kanals mottager.

Kjøpt hos Seatronic.no i Moss. Meget god service vedr. kobling opp mot plotteren. Bruker egen antenne mot AIS-mottageren.

Astor | hemsida


Onsdag 16 Augusti 2006, 02:28 EasyAIS


Astor skrev: "Det står med store bokstaver på esken at dette er en 2-kanals mottager."

Det är mycket möjligt. Den tar dock bara in en kanal ÅT GÅNGEN, precis som Nasa-mottagarna. Det brukar vi här kalla en-kanals mottagare, eller möjligen "alternerande enkanalsmottagare".

Som jag skrev ovan tar de ut marknadsföringstexten på eller över gränsen till lögn.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 13 September 2006, 14:10 EasyAIS


Otroligt om det är sant. Då skulle i alla fall jag skicka tillbaka den och kräva pengarna tillbaka.

Gustaf | e-post


Onsdag 13 September 2006, 17:54 EasyAIS


At den lytter på en kanal av gangen er godt nok for meg i en fritidsbåt som tusler rundt i 15 knop. Det viktige er dog at den lytter på begge kanalene.

Etter 3 måneders bruk er jeg fortsatt meget forøyd med mottageren sammen men Lorenz 11" plotter.

Min gamle AIS Engine hadde dårligere egenskaper. Dette kan jeg si etter å hatt AIS Engine i båten i 2 år.

Astor | hemsida


Onsdag 13 September 2006, 19:14 EasyAIS


Det är absolut inte att rekommendera en enkanalsmottagare som hoppar mellan AIS1 och AIS2 kanalerna. En sann enkanals är bättre. Bäst är två kanaler med tillräcklig känslighet (bättre än -107 dBm). En frekvenshoppande mottagare har alltid en viss dödtid under hopptiden då den är helt döv. Även om man hoppar i mellanrummet mellan tidsluckorna så är det en risk att man tappar meddelanden, särkilt meddelanden som inte sänds ofta som static data eller SRM. Skulle tro att man tappar ett helt meddelande efter ett hopp alltid, men det kan jag inte säga säkert.
Skulle jag investera i en AIS idag som fritidsbåtsägare skulle jag köpa en klass B - då syns min båt på MRCC och av alla andra AIS ägare vilken är en enorm fördel.

Peter Bergljung


Torsdag 14 September 2006, 11:00 EasyAIS


Enig at en klasse-B er å foretrekke. Det kommer nok en slik ombord i Astor etter hvert.

Det jeg ville kommentere var forskjellen i praktisk mottak på de to mottagerne jeg har prøved over tid. Både stajonært 150 moh og ombord i Astor.

Astor | hemsida


Onsdag 12 September 2007, 22:53 EasyAIS


Jag har kört EasyAis hela sommaren och är helt nöjd. Framförallt har jag en oerhörd täckning med VHF-antenn i masttoppen och splitter där nere. Visst kan man ibland tappa kontakten, men den är genast tillbaka igen.
En helt annan sak är att man kanske skulle ha en transponder....och alla andra också.

niklas krantz | e-post | hemsida


< Index - EasyAIS

Sida 1

     Till AIS-sidan