< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Shipplotter sharing trögt nu?
5 svar hittills.

Söndag 7 Oktober 2007, 21:21 Shipplotter sharing trögt nu? (Ursprungligt inlägg)


Tycker det har blivit långsammare på sista tiden (kanske sista månaden). Förut uppdaterades possitionerna med högst 2 minuters mellanrum och det var jag nöjd med. Nu kan det ta 5 minuter!
Vid download, verkar det vara samma data som laddas hem, flera gånger.

Enligt http://www.coaa.co.uk/shipplotteruser.php?serial=SPxxxxxx är det ungefär lika många fartyg som laddas ner varje gång, och klockan går rätt.

Det är ganska tokigt att stillaliggande fartyg kan uppdateras, medan de i rörelse (som man är intresserad av) kan uppdateras mycket senare.
Jag har nu version 10.7 och i en annan dator har jag en äldre version. Samma problem, där med.

Någon annan, som har erfarenheter av detta?

Hasse | hemsida


Måndag 8 Oktober 2007, 13:49 Shipplotter sharing trögt nu?


Hej

Jag tycker sharing fungerar normalt har inte kunnat se de problem du beskriver

Länk: home.aland.net/ma21720/Ais/google.html

Sten-Göte | e-post | hemsida


Tisdag 9 Oktober 2007, 16:31 Shipplotter sharing trögt nu?


Ingen med samma fel? Då är det kanske det bara är hos mig, det strular.
Ett annat fel som dykt upp samtidigt, är att history-spåret ofta saknas helt eller delvis. När jag zoomar ut kan det komma tillbaka.

Hasse | hemsida


Tisdag 9 Oktober 2007, 23:41 Shipplotter sharing trögt nu?


Sedan några månader finns en mer eller mindre opublicerad funktion som begränsar antalet skepp man får i varje nedladdning från coaa-servern. Så fort man har ett lite större område på skärmen så kan man få flera minuter mellan varje uppdatering av individuella fartyg. Detta är dock inte något nytt för den här veckan, men det märks tydligt och är ganska irriterande tycker jag. Gissar på att det är detta du ser.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 10 Oktober 2007, 11:30 Shipplotter sharing trögt nu?


Jag vet om att det finns en begränsning vid nedladdning, skärmbilden +några % till. Så har det varit ganska länge, och det är nog bra, när man måste klara bandbredden.

Jag använder inte så stora kartor av den anledningen och det har fungerat bra tidigare. Även om jag zoomar in, så jag bara får med ett fartyg, så tar det väldigt lång tid innan det uppdareras (upp till 5 minuter).

Det ser ut som samma data skickas med varje en-minuts-nedladdning. (Som om det var uppladdningen som var begränsad).

Hasse | hemsida


Onsdag 10 Oktober 2007, 13:35 Shipplotter sharing trögt nu?


Gjorde ett test: Zoomade in en fartyg, markerade det och centrerade kartan runt det.
Följde det över Öresund. Båten flyttade sig bara vid var 5:e download eller i bästa fall var 4:e.
Farten på fartyget, var strax under 10 knop.

Kollade även i Göteborg, (där det är bra mottagning). Fartygen uppdaterades var 4:e minut vid rörelse och var 6:e om de ligger stilla.

Är detta normalt nu för tiden?

Hasse | hemsida


< Index - Shipplotter sharing trögt nu?

Sida 1

     Till AIS-sidan