← Tillbaka *
Mysko MMSI:id

2011-10-26 20:25
Satt och kikade lite på datat jag skickar till marinetraffic.com och ser att jag rapporterat in MMSI 265515708 idag vid 18:49.

i.imgur.com/sA84Y.png

Att jag la märke till den var att den inte kom upp med namn på kartan, dvs inte identifierad av marinetraffic alt. skickar den inget namn.

När jag sedan tittar in i Shipplotter så finns inte MMSI:t där! Jag plockar bort fartyg efter en timme i kartan men med 5.8 knop borde den ju synas fortfarande.

Kollar loggen i Shipplotter. Jo ETT(!) AIS-paket har snappats upp sedan inget mer.

265515708;under way ;006°'; 5.8kt;55.987973N;15.791530E; 90.5°;101°;12s; 111026 164913;TCP/IP(B)[3]

Slår upp MMSI:idt i ITU:s databas. Ingen träff. 265 säger ju Sverige iaf.


Provar då att öka på de sista siffrorna. 265515709 ingen träff. 265515710, BINGO. KBV 290. Hmm vilket sammanträffande. KBV290 har synts i Karlskronas skärgård sista dagarna, och nu tillsammans med nästan samma MMSI nummer.

Var har KBV290 varit idag?

i.imgur.com/DffP4.png

KBV290 var på nästan exakt samma ställe som 265515708 vid samma tidpunkt.

Vad är 265515708?

Räddningsbåt på KBV290 (Avon Searider 5,4 m). Bör inte denna finnas hos ITU eller Marinetraffic?

Korrupt AIS-data? checksummor finns väl?

Ryssen med fejkad AIS? :)



Thomas
Svar 1 - 2011-10-28 20:57

Hej Thomas,

Intressant observation!

Alla svenska fartyg har (hittils åtminstone) tilldelats MMSI-nummer som slutar med en, två eller 3 nollor. Tidigare bestämde typen av Inmarsat-utrustning hur många värdesiffrror man kunde ha efter MID-koden, detta har man nu gått ifrån men tilldelar fortfarande bara nummer med minst en nolla. En av tankarna har varit att man skall kunna ha undernummer på de 9 ytterligare positionerna genom att variera sista siffran, precis som du tänker med däcksbåten. Detta är dock inget som har utnyttjats ännu. Det finns en viss logik i detta då ett fartygs tender/däcksbåt internationellt sett inte anses vara en egen fartygsidentitet med egen registrering så länge de heter eller är märkta med T/t (Tender to) <Fartygsnamn>. I Sverige är det ju ingen som bryr sig då vi inte registrerar båtar i något obligatoriskt register och ännu är det väl inte så många som överväger DSC eller AIS till dingen, men det kommer säkert. Utomlands i länder där man måste registrera alla fartyg oavsett storlek kan det dock vara viktigt då man annars som gäst för in en oregistrerad och därmed olaglig dinge....

Tillbaka till ditt fynd, 265515708. Det är ett MMSI som ej är tilldelat av PTS och finns ej i deras databas, därmed ej heller hos J(M)RCC eller ITU. Högst troligen är det något KBV har labbat med i någon utrustning, kanske däcksbåten. Däremot borde det ju logiskt sett tillhöra KBV289 som har MMSI 265515700 (26551570X), men hon ligger i Gävle så det verkar osannolikt. 265515710, KBV 290, borde ju använda 26551571X .

Att det skulle vara korrupt AIS-data ser jag som osannolikt. Även om checksumman är ganska svag och det ibland uppstår helt slumpmässiga meddelanden som går igenom kontrollen så brukar dessa bara innehålla skräp, knappast giltig data med en enda utbytt siffra. Det är en klass A-transponder då den sänder ROT. Heading (101° grader) kan ju även en KlassB sända men inte många har kopplat in HDT-data till sina transpondrar.

Lägg in den i larm-fältet i SP så du får det uppflaggat om den dyker upp igen?

/Marcus

Marcus Åkesson e-post
Svar 2 - 2011-10-29 00:28
Intressant!

Jag kikade i de loggar jag har från Shipplotter. Har tyvärr inte loggar 24/7 då datorn inte går jämt.

Hade dock några träffar när jag grepade i datat.

shipplotter110929.log:265515708;under way ;002°'; 0.0kt;56.162253N;15.596795E;184.5°;029°;40s; 110929 173040;UDP/IP(B)[3]
shipplotter111005.log:265515708;under way ;002°'; 0.1kt;56.162255N;15.596797E;132.0°;030°;06s; 111005 214356;UDP/IP(A)[3]
shipplotter111021.log:265515708;under way ;002°'; 0.0kt;56.162268N;15.596795E;227.6°;030°;30s; 111021 024326;TCP/IP(B)[3]
shipplotter111021.log:265515708;under way ;002°'; 0.0kt;56.162262N;15.596795E; 13.3°;029°;27s; 111021 042725;TCP/IP(B)[3]

Tittar jag efter KBV290 265515710 istället vid samma tidpunkter

265515710;under way ;000°'; 0.0kt;56.162253N;15.596795E;129.3°;029°;31s; 110929 173030;UDP/IP(A)[3]
265515710;under way ;000°'; 0.0kt;56.162253N;15.596795E;333.1°;029°;35s; 110929 173034;UDP/IP(B)[3]
265515710;under way ;000°'; 0.0kt;56.162253N;15.596795E;271.6°;029°;37s; 110929 173037;UDP/IP(A)[3]

265515710;under way ;000°'; 0.0kt;56.162255N;15.596798E;266.0°;030°;00s; 111005 214349;UDP/IP(A)[3]
265515710;under way ;127°'; 0.0kt;56.162255N;15.596798E;343.1°;030°;03s; 111005 214353;UDP/IP(B)[3]
265515710;under way ;127°'; 0.0kt;56.162255N;15.596797E; 88.0°;030°;09s; 111005 214359;UDP/IP(B)[3]


Så det är ju helt klart att det hänger ihop med KBV290 och då kanske ett test av räddningsbåten.

Det som dock är intressant är att det bara är ETT paket per tidpunkt och att två av tidpunkterna ovan är 02:43(+2 UTC) 04:27(+2 UTC) vilket känns som udda tider att testa en båt. Men jag har ingen aning u transpondrarna funkar och skickar sitt data.

Samt som du säger det borde vara 26551571X om det är som du förklarar med nummertilldelningen.

/Thomas

Thomas
Svar 3 - 2011-10-29 16:55
Hej. Kbv har ju någon slags "mode" på sina
Transpondrar de kan använda när de inte
vill synas för allmänheten. Dock visas pos
för vakthavandebefäl iland bla. Hur det fungerar
har jag inte en susning om.
Kan det på något sätt ha med saken
att göra?

Kjell
Svara på "Mysko MMSI:id"

Namn: Epost: Hemsida:
Dagens datum: (2 siffror) E-post och hemsida är frivilliga uppgifter.
Till AIS-sidan