2009-12-17 19:03 Jag jobbar vintertid i Vänerhamn med isbrytning. Att då kunna sitta hemma och titta på AIS-en underlättar planeringen. Men eftersom Norra Vänern inte är täckt av någon mottagare har vi beslutat oss för att sätta upp en i Karlstads hamn och länka den till Marinetraffic. Eftersom här finns mycket erfarenhet tänkte jag försöka få lite hjälp och råd. Vi har en väldigt hög lysmast, där det finns lite antenner sedan tidigare, som vi har funderat på att använda (inte antennerna då förståss - ej våra). Enligt Marinetraffic (MT) bör kabeln mellan antenn och mottagare inte vara för lång: är det någon som har synpunkter på detta? Enligt MT kan man klara sig utan PC om man har en mottagare med Ethernet interface. I hamnen finns ett trådlöst nätverk som täcker hela hamnen. Tacksam för synpunkter? Är också tacksam för att få synpunkter på vilka grejor (mottagare och antenn) som ni har goda erfarenheter av. Tack på förhand Åke Sallnäs Åke Sallnäs Svar 1 - 2009-12-18 17:39 Jag har aldrig testat med Ethernet interface, men jag vet att många använder det, ofta tillsammans med ShipPlotter, så man ser det i realtid. På Marinetraffics hemsida, sker uppdateringen var 100:e sekund. På deras hemsida finns det mesta beskrivet om anslutningar och antennkablar mm. Vi får hoppas, det kommer fler tips. Norra Vänern är en vit fläck, både i ShipPlotters nätverk och de andra tjänster som finns. Hasse hemsida Svar 2 - 2009-12-19 12:16 Hej Åke, Här finns massor av erfarenhet av just det du vill göra så du har kommit rätt. Jag och flera andra aktiva här driversedan flera år tillbaka ett nät av AIS-mottagare utlokaliserade på bra platser med internetanslutning. Alla dessa skickar data till min server i Göteborg som sedan skickar datat vidare till ShipPlotter, MarineTraffic och Siitech. I dagsläget är nästan 20 mottagare anslutna och det växer hela tiden. På det här sättet kan man också få tillgång till data från servern som NMEA i realtid, föt att mata in i ett eget kartsystem, t ex OpenCPN. Vi kommer med största sannolikhet även att sätta upp en mottagare på Kinnekulle då det verkar lösa sig med internetuppkoppling där nu, och den kommer att ge väldigt fin täckning i Vänern. Diskuterades även i den här tråden: www.erimax.com/easyforum/forumtopic1.col?u=5301&n=1833#end Det vore dock ändå väldigt bra med en mottagare i Karlstad för att täcka in de nordligaste delarna och för redundans. Tekniskt sett behöver man en mottagare med serieport och någon typ av seriekonverter till Ethernet, som ställs in att skicka data som TCP eller UDP (TCP är att föredra) till en eller flera destinationer man väljer. Det finns en mottagare på marknaden med inbyggd ethernet, Comar SLR200N, men jag rekommenderar separata enheter så man kan välja den mottagare och konverter som passar situationen och plånboken bäst. Vilken mottagare som helst med serieport går bra, t ex SR161 eller Nasa AIS Engine som budgetalternativ. En RX Yacht ger bra prestanda och båda kanalerna och kostar idag inte mer än en SR-162. Man skall INTE köpa en mottagare med endast USB då den inte går att koppla till en vanlig konverter. Konvertrar kostar runt en tusenlapp och exemple på sådana som fungerar bra är Netcom 113, Netcom 211 och DigiOne SP. Det finns även enheter med WLAN som förmodligen skulle fungera bra i ditt fall om du inte har en fast Ethernetport till den. Netcom 123W har både fast Ethernrt och WLAN, så att man även kan använda den om man får tillgång till kabel senare, vilket alltid är att föredra. www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=NETCOM123W När det gäller kabel så ger varje meter kabel en liten försämring av räckvidden, men hur mycket som är märkbart eller acceptabelt finns det inget enkelt svar på. En bra tumregel som ofta används är att kabeln absolut inte får ge mer än 3dB dämpning. Det innebär på VHF max 15 meter RG58, max 30 meter RG213/214 osv. Personligen tycker jag detta är för dåligt, och brukar ha som maxgräns 5 meter RG58, 8 meter HFX1336 eller annan 6mm lowloss-kabel, och max 12-15 meter RG214. Det finns massor av bra antenner, man bör välja ett kvalitetsmärke om den skall hålla flera år uppe i en mast. Båtantenner från AC-Maine eller Comrod är bra, gärna en kolinjär 5/8 som ger lite antennvinst. Om det är enklare att montera en dipol (ut från sidan av en mast) kan man välja en från VHF-teknik som kan beställas avstämd för AIS. Det finns också riktiga basantenner från Aerial OY i olika stackningar, oerhört dyra nya men går att hitta begagnade för vettiga pengar. Så ett exempel på vad jag skulle valt i ditt ställe; Mottagare TrueHeading RX-Yacht (äkta 2-kanalig) IP-konverter Netcom 123W Antenn ACMarin CX3 5/8 special AIS-avstämd Kabel RG214 Du behöver också 12VDC matning och ett apparatskåp att sätta grejerna i. Du får gärna kontakta mig för mer info. Vi vill gärna ha med dig i nätet! MvH /Marcus Marcus Åkesson e-post Svar 3 - 2009-12-20 19:54 Tackar för svar. Vi återkommer med fler frågor. Förhoppningsvis skall vi vara igång i början av året. Ledningen har sanktionerat projektet. Åke Sallnäs e-post Svar 4 - 2009-12-23 11:15 Kul att det är på G med täckning av norra vänern. Marcus, det vore kul om denna mottagare hamnade i samma nätverk som ev "den kommande??" Är det så att vi får täckning av hela vänern så kanske min mottagare blir "överflödig" och flyttas till Trollhättan??, för att öka täckningen i slussområdet och söderut...... Mvh Anders (länkar ut södra vänern, QTH TUN) Anders e-post Svar 5 - 2010-01-08 12:36 Hur går det i Karlstad?? Anders Anders e-post Svar 6 - 2010-01-08 16:48 Det kanske är för kallt att sätta upp antenner i Karlstad för tillfället. Hade tillfälle att prova ICOM:s mottagare MXA-5000 under några dagar här nere i Helsingborg och på den finns ju "inbyggd" splitter, så kanske Åke slipper montera ny antenn. Om det nu är VHF-antenner som satt där i lysmasten. Är ju ett måste att ha med europas tredje största sjö i "vårt" nät, eller hur? Vi hoppas på det. Nu är min ordinarie mottagare, RX-Yacht, igång igen som vanligt. Hälsn från Helsingborg och "Nisse" Nisse Nudel e-post Svar 7 - 2010-02-12 11:11 Hej, Om man tittar på MarineTraffic över norra Väneren ser man Karlstad AIS representerad som en ankrad svävare... Varför är det så...? Mvh Hans Hans M Svar 8 - 2010-02-12 16:17 Hej Hans, Är ju en rescue resurs som går både på land och vatten och har en AIS transponder ombord. Troligtvis då även ansluten till nätet och sänder data till Marinetraffic. /Nisse Nisse Helsingborg Svar 9 - 2010-02-12 17:31 Den visas som en basstation på kartan, men det är tydligen någon, som laddat upp en bild på en svävare. Hasse Svar 10 - 2010-02-12 19:25 Jämför med Bäckefors AIS, den står i klartext liksom Karlstad AIS gör på min scannermoddade SP mottagare på svävarens position... Och rescue-svävaren ligger normalt i Lillängens BK hamn, inte uppe i svampskogen Hams M Svar 11 - 2010-02-13 03:44 Hej, För att svara på några frågor; Det kommer en AIS-mottagare i Karlstad hamn så snart alla grejor är på plats. Det som visas på Marinetraffic är inte alltid sant, det finns gott om buggar och konstigheter. "AIS Karlstad" betecknar ju en av Sjöfartsverkets basstationer, precis som Bäckefors. De sänder dock inte ut några namn alls, så dessa är inlagda av entusiaster, vissa är någorlunda rätt, andra är fel. Någon heter t ex "VTS Västerås", vilket är helt fel. Marinetraffic avkodar dessutom basarnas meddelanden fel och skriver ut vissa som "Manned VTS", vilket inte heller är rätt. Det görs inte någon skillnad på fartyg och basar vilket gör att vem som helst kan ladda upp ett foto, som i detta fallet har någon roat sig med att lägga in en svävare. Sammanlagt skall man alltså inte lita alltför mycket på vad som visas på MarineTraffic då det kan vara lite allt möjligt inlagt av glada amatörer... Siitechs WebVTS har lite bättre koll på hur basarna skall presenteras, men där saknas just nu täckning i norra Vänern som tydligen isbrytaren ALE står för och skickar upp till Marinetraffic. Återkommer med mer info när grejerna är på plats! /Marcus Marcus Åkesson e-post Svar 12 - 2010-02-13 14:46 OK, men "fartygsnamnet" Karlstad AIS ligger ju med i datapaketet som jag tar emot på AIS'en..., eller menar du att det är det SP som trixar och slår upp i en databas nå'nstans? Ska nog åka ut och ta ett riktigt kort på Sörmon-masten och ladda upp istället. //Hans Hans M Svar 13 - 2010-02-13 21:00 Nej det sänds inte i AIS-meddelandet. Det hämtar SP från shipinfo.txt, och om du har haft igång sharing så kan den ha laddat ner namnet från andra användare. Det är jag som har försökt upprätthålla en lista på svenska basstationer och gett dem namnet "AIS XXXXXX" efter kartor och listor från SjFV. Det finns dock inga officiella namn. Se även min lista här, dock är den inte uppdaterad efter omändringarna 2007-2008 www.orebrohamn.com/ais/forum/garkiv/forumtopic17240.html?u=5301&n=285 /Marcus Marcus Åkesson e-post Svar 14 - 2010-03-04 16:52 Har du fått upp en mottagare i Karlstad än Marcus? Syns många båtar nu, eller är det konditioner? ALE verkar inte skicka data längre. 43 är ID:t på dina mottagare eller? Johan L Svar 15 - 2010-03-04 17:29 Japp, den kom upp igår / i natt. Tillhör Vänerhamn AB och delar data via vårt nätverk. Ale har tystnat ja, både på Marinetraffic och på Twitter. 43 är ID på data som kommer från Siitech, jag skickar dit och de skickar vidare till MT. Fick du mitt mailsvar ang Kinnekulle? MvH /Marcus Marcus Åkesson e-post Svar 16 - 2010-03-04 19:30 Jajemen, håller tummarna för att värmen kommer snart! Johan L Svar 17 - 2010-03-10 20:05 Bra täckning i vänern nu..... :-) Anders Svar 18 - 2010-03-10 23:51 Jodå, det duger :-) 40-50 nm räckvidd från Karlstad mot fartyg med Klass A, ca 30 nm mot Klass B. Mottagare TrueHeading RX-Yacht Antenn AC-Marine CX3 5/8 special AIS-avstämd. Antennhöjd ca 30 meter, helt fritt montage. Kabel 35 meter Bedea HFX2776 MvH /Marcus Marcus Åkesson e-post Svar 19 - 2010-03-11 11:40 Fint jobbat med mottagaren i Karlstad. :) Malte Svar 20 - 2010-04-30 16:15 Vad händer i Karlstad?, ingen AIS på ett par dagar. Johan L Svar 21 - 2010-05-05 11:09 En strulande IP-konverter. Uppe igen nu. /Marcus Marcus Åkesson e-post Svar 22 - 2011-03-16 09:32 Hej ! Vet inte om det är "rätt forum" för mig, men i alla fall så vill jag bara tala om att det som dröjt ett par år nu äntligen är igång. Vi monterade en SR-162 mottagare för AIS trafik på Fogdens fyr utanför Åmål för att hjälpa till med täckningen av AIS på Dalbosidan av Vänern. Av olika skäl, framför allt okunskap om hur vi skulle trixa till det, har vi idag landat i att vi seedar ut AIS info som vi kan höra, till marinevessel.com och det verkar peppar peppar som det funkar, det har dykt upp en bogserbåt i Säffletrakten som jag inte hade en aning om att den fanns etc. Vi får se hur "vår" täckning är, men enligt länken www.marinetraffic.com/ais/stationdetails.aspx?station_id=455 så ser det lovande ut. Vi har dessutom lagt en "liten" AIS sida på vår väderstation, vader.edu.amal.se vänsterkant, AIS Vänern. mvh staffan sindsjö, karlbergsgymnasiet, Åmål Staffan Sindsjö e-post hemsida Svar 23 - 2011-03-16 17:16 Hej Staffan, Helt rätt forum skulle jag säga! Trevligt med extra täckning i ert "hörn" av sjön. Nu saknas bara lite runt Mariestad-Sjötorp, speciellt för klass B inför sommarens kanaltrafik, men vi jobbar på det också! Du får gärna dela med dig även till vårt nät. MvH /Marcus Marcus Åkesson e-post Svar 24 - 2012-07-24 01:14 Mottagaren i Karlstad har varit offline ett tag pga en hängd IP-konverter under semestertid, men Åke har idag startat om den och vi hoppas den inte strular mer. Före detta har Karlstad-mottagaren gått i mer än 2 år utan avbrott! Bra att Åmål var uppe på MarineTraffic så att det inte blev helt tomt. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med den som skickar upp data från Vänersborg, station 661 på MarineTraffic. MvH, /Marcus Marcus Åkesson e-post Till AIS-sidan |