< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Test av mottagare i Praktiskt Båtägande
11 svar hittills.

Måndag 4 Juli 2005, 07:53 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande (Ursprungligt inlägg)


I senaste nummret 6/2005 Testas 3 AIS mottagare.
Euronav AI3000, Nasa AIS Engine och TH AIS RX Yacht.
Jag gratulerar True Heading, deras AIS Rx Yacht var klart bäst.
Lasse

Lasse L | hemsida


Måndag 4 Juli 2005, 21:55 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Hmmm.....Jobbar han hos True Heading?
Mina mättningar visa ingen skillnad i känslighet mellan Euronav och NASA AIS Engine.
Så,jag förväntar mig att se ingen stor skillnad mellan Euronavs prestanda och True Headings.
THs RX Yacht är säkert en bra produkt, men knappast 5 ggr så bra som skrivit i artikeln.

Mike


Måndag 25 Juli 2005, 11:04 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Mja jag är ju bara lekman men märkte ändå en klar skillnad när jag bytte ut min Nasa mot min nya TH, framför allt i uppdateringshastighet. Namn dök upp betydligt fortare i SeaClear med TH's mottagare. Varför det är så vet jag inte. Dessutom lär THs mottagare klara en del som Nasa inte gör, bland annat SAR(eller ZAR) som väl används av räddningshelikoptrar bland annat. Dessa meddelanden lär inte Nasa kunna ta emot.
Vidare är det ju en klar fördel med en 2-kanalig mottagare eftersom vad jag förstått en del väderstationer kommer använda den andra kanalen enbart för utsändningar. Nu har jag inte orkat peta ihop någon utrustning för att jämföra mängden data på respektive kanal men det har säkert nån annan här gjort.

Och sen andra mindre betydelsefulla saker som design och kvallitet. THs kontakter sitter alla på kortsidorna. Hade varit ännu bättre ur monteringssynpunkt om de satt på samma sida. Nasa däremot har både på kortsidan och ovanpå vilket gör hela montaget spretigt och svårinstallerat. Dessutom är Nasas kvallitet på strömkontakten usel och känslig och känns lös och glappig redan vid uppackningen. Känns inte som om den ska tåla något. TH har valt rejäla kontaktdon som sitter fast ordentligt.
En annan enorm fördel med THs mottagare ur användarsynpunkt är de lampor som indikerar mottagning av AIS och seriekommunikation. Då vet man att den lever och fungerar. Nasa har ingen sådan indikering alls. Kort sagt, jag är glad att jag bytte och pojkarna på TH kunde svara på alla mina frågor utan en massa "mja??".

Joakim Nömell | e-post


Onsdag 27 Juli 2005, 02:25 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Självklart uppdaterar en tvåkanalig mottagare fortare! Du får ganska exakt dubelt så mycket data dvs halva tiden mellan uppdateringar. Alla transpondrar sänder varannan gång på varje kanal (plus att vissa sänder statisk data (namn etc) på båda kanaler nästan samtidigt).

Om det är värt prisskillanden från 1500:- till 5000 måste man bedöma själv. Om det var säkerhetsrelaterat absolut. Om det gäller hobbymottagning hemma för att se vad som händer i hamnen, mer tveksamt.

Det innebär dock inte att den är _känsligare_, dvs tar in svagare signaler.

Att viss utrustning bara skulle använda en kanal är inte sant, kanalredundansen är en av de viktigaste grundideerna med AIS. Endast vid temporär utstörning saknas det data på en kanal.

Att THs mottagare är bättre byggd råder dock inget tvivel om, kontaktdonen är som sagt bättre kvalisort och bättre placerade. Lysdioderna är jättebra, det är t ex väldigt irriterande att inte kunna se om NASA-burken ens har ström. Men som sagt, det är också stor prisskillnad!

/Marcus

Marcus | e-post


Onsdag 27 Juli 2005, 12:53 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Nu kostar iofs Nasa-mottagaren 2490:- vad jag kan se och inte 1500 men det är ändå skillnad i pris och den skillnaden var jag beredd att ta, främst för att man uppgav att den var tvåkanalig. Sedan kom det fram att den kunde byta kanal manuellt med mjukvara eller något liknande -- vad man nu har för nytta av det.
Och visst är det möjligt att Nasa-mottagaren är känsligare än andra. Det kan mycket väl vara sämre mottagardel i den. Uppenbarligen har man valt billigare teknik för att hålla priserna nere. Finns artikeln att läsa på nätet någonstans?
Däremot håller jag med dig, för hobbybruk hemma skulle jag kunna tänka mig att ha en Nasa eller annan billig enhet lika väl som en modifierad scanner för att få in signalen i SeaClear/Shipplotter eller liknande. Men ska man ha det i båt vill jag att det ska vara riktiga grejer, både kvallitetsmässigt och mottagarmässigt. För som du säger, AIS är konstruerat för att använda 2 kanaler, då ser jag ingen anledning att i en seriös miljö ha en enkanalig mottagare, i synnerhet inte som när det lär bli tränger på kanalerna framöver vartefter allt fler förses med transpondrar.
Men jag inbillar mig att prisbilden kommer se bättre ut med tiden vartefter det finns fler alternativ och fler köper AIS-mottagare.

Joakim Nömell | e-post


Torsdag 28 Juli 2005, 15:57 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Att NASA-mottagaren var enkanalig har väl varit tydligt kommunicerat tycker jag, vet inte vem som har missat där och påstått annat. Man kan alltså välja vilken kanal den skall arbeta på, för att vara tydlig.

Jag köpte 2 st direkt från England och betalade totalt 1500:- /st inklusive frakt. Det tycker jag är prisvärt och jag är ganska nöjd, även om byggkvaliten kunde vara bättre som nämndes tidigare.

/Marcus

Marcus | e-post


Torsdag 28 Juli 2005, 18:22 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Att NASA-mottagaren KAN ta emot båda frekvenserna har nog lurat många, bl a mig, att den lyssnar på båda kanalerna samtidigt vilket man kom på för sent...

Att en mottagare bara lyssnar på en kanal är i teorin helt OK eftersom alla fartyg ska sända samma info på båda kanalerna, men i praktiken är det inte så. Bor i Trelleborg och ser på tysklandsfärjorna att någon bara sänder på kanal A och någon bara på kanal B...

Köpte en SR162 och en AIS-RX YACHT för att installera i två av mina kunders fritidsbåtar (ersätter NASA) och nu när jag provkör dom hemma och jämför med NASA så ser jag ganska många fler båtar i Östersjön trots att det nu sitter en antennsplitter (-3dB) mellan antenn och mottagare. (Fantastiskt smidig splitter, och NEJ jag jobbar inte på TH :-)

Summa: Både SR162 och AIS-RX YACHT är ett bättre val för den noggranne även om dom kostar lite mer. NASA AIS ENGINE kostar £88 /st exkl frakt direkt från NASA. Jag köpte även en NASA från den svenska återförsäljaren som påstår att dom fått specialtillverkat de NASA-mottagare dom säljer, därav det högre priset, men när man lyfter på locket så är dom identiska både på in- och utsidan.

Såhär skrev den svenska återförsäljaren till mig:
"Då vi måste erbjuda garanti under 2 års tid så har vi valt stabilare konstruktion. Varor som köps i England exempelviss har 6-12 månaders garanti.
Plastskalet är hårdare plast för att skydda kretskortet samt bättre skydd mot fukt för att fungera utan störningar.
Dock är den ändå inte vattentät, vilket bör nämnas.
Ytterligare var det på kretskortet några komponenter som vi valt att välja tåligare."

Nu är det upp till var och en som läser ovanstående att bedömma om den svenska återförsäljaren ljuger om sin stabilare konstruktion eller om NASA levererade "Svenskversionen" till mig. Modellbeteckningen på alla mina NASA-mottagare är iallafall R0224.

Ohoj!
/Nicklas

Nicklas Strömberg | e-post


Torsdag 28 Juli 2005, 22:07 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Jo Fast efter vad jag förstår så ska de inte sända samma på båda kanalerna utan nyttja den andra om det blir trångt med tidsluckor på den första. Likväl sa någon att Sjöfartsverkets väderutsändningar kommer ske på en kanal, vad vet jag. Det jag precis som Niklas noterar är att TH-mottagaren även hos mig får in bra mycket fler båtar än Nasa-mottagaren med samma antenn monterad på samma ställe. Och huruvida Nasa-mottagaren var en- eller tvåkanalig var väl åtminstone runt mässan inte så solklart. Då sa den svenska ÅFaren att TH ljög om Nasa-mottagaren och att den visst var tvåkanalig. Senare kröp det fram att så inte var fallet.
Men jag tycker själv att prisskillnaden är klart värd det bättre instrumentet -- och jag jobbar inte heller på TH =) Konstruerar man en mottagare för AIS som bygger på 2 kanaler finns ingen anledning att bygga en enkanalig. Dessutom är konstruktionen viktig i vår tuffa marina miljö men det är ju min högst personliga åsikt =) Dessutom gillar jag säljare som vet vad dom pratar om oavsett om det gäller killarna på TH eller något annat.

Joakim Nömell | e-post


Tisdag 2 Augusti 2005, 04:10 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Det tycks ha spridits mycket tveksamma uppgifter på den där mässan ;-)) Jag har aldrig varit i kontakt med den svenske NASA-distributören men det skulle förvåna mig om det är någon skillnad på burkarna. Det är också samma reklamationsrätt (2 år) i UK som i övriga EU.

Joakim skrev: "Fast efter vad jag förstår så ska de inte sända samma på båda kanalerna utan nyttja den andra om det blir trångt med tidsluckor på den första."

Detta är helt fel, AIS fungerar inte så. Kanalval påverkas inte av hur lastad länken är. Det är ALLTID varannan sändning på de 2 kanalerna, annars är burken sönder/buggig och borde inte blivit godkänd. Det finns inget som tillåter sändning på en kanal, (förutom en direkt instruktion att en kanal inte är tillåten inom ett visst område, vilket inte används någonstans i världen) då redundansen är en viktig säkerhetsfunktion i AIS-systemet. Jag har kört tester med en och två kanaler aktiva och jag kan inte se några fartyg som bara sänder på en kanal runt Göteborg.

"Likväl sa någon att Sjöfartsverkets väderutsändningar kommer ske på en kanal" Detta är tydligen också hörsägen, och det låter extremt osannolikt.

Självklart är det bättre om man tar in bägge kanalerna, mer data och mindre risk för störningar, men rätt skall vara rätt. Läs gärna specifikationen för hur AIS fungerar!

/Marcus

Marcus | e-post


Fredag 5 Augusti 2005, 23:16 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


HEI!

Jeg har vært i kontakt med NASA Marine og de forteller meg nå at de leverer NASA AIS Engine med 2 kanals mottak. Ja den veksler mellom kanal A og B hver 30 sek.

Har noen testet følsomheten på NASA Engine i forhold til andre AIS mottakere?

Bjarte | e-post | hemsida


Måndag 15 Augusti 2005, 23:49 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Hej Alla

Har varit inaktiv ett tag pga mycket arbete och välbehövlig semester. Kul att se er diskussion men måste fråga Markus om han vill att några som faktiskt varit med och skrivit standarden och inte bara läst den skall kommentera hans uttalanden som i flera fall är rätt uppåt väggarna. Att låta en NASA växla mellan kanalerna var 30 s låter tyvärr heller inte som en bra ide. Det är helt riktigt att AIS kan i vissa fall bara sända på en kanal, precis som ni noterat. Jag förstår dock att fritidsbåtsmarknaden och privatpersoner är känsliga för priset. Därför introducerar även True Heading en enkanalig mottagare. Jag vill dock starkt avråda från en enkanalig mottagare om man skall ha den för navigation ombord. Iland vid köksbordet kanske det inte spelar så står roll. Vår enkanaliga mottagare kommer att kosta 1500 kronor plus moms. Den kommer att ha ett inbyggt störskydd som gör att den växlar kanal om den får interferens. Detta är betydligt viktigare än att byta var 30 s eftersom störning är en av de största anledningarna att AIS har 2 kanaler.
Mer information kommer på vår hemsida om någon vecka. Möt oss också på Scandinavian Boatshow samt preliminärt även på Öppna varv och Flytande Båtmässan i Stockholm.

Anders

Anders Bergström | e-post | hemsida


Torsdag 18 Augusti 2005, 12:43 Test av mottagare i Praktiskt Båtägande


Hej,
Kul att se så många diskussioner rörande AIS.

Jag representerar 33% av TrueHeading och jag har regelbundet varit med i den internationella standardiseringen av AIS sedan 1998 inom IALA (International Association of Lighthouse and Aids-to-Navigation Authorities), IEC (International Electrotechnical Commision) och ITU (International Telecommunication Union). Jag har också varit delaktig i produktframtagningen av "proffesionella" AIS transpondrar för Svenska Rymdbolaget och Saab TransponderTech.

AIS systemet består av två parallela kanaler (VHF data links) där man fartyg/basstationer sänder ut tre typer av data (lite förenklat)

Dynamiskt data, statiskt data och säkerhetsrelaterat data.

Dynamiskt och statiskt data sänds växelvis på AIS1 och AIS2.
Rapporteringstakten på dynamiskt data styrs av fartygets dynamik, girhastighet/fart, från maximalt varannan sekund till 1 ggr per 3 minuter(till ankar/förtöjd)).

Statisk data sänds var 6:e minut, normalt växelvis på AIS1 och AIS2.

Sedan har vi säkerhetsrelaterat data (Väder, ev. nav. varningar etc.),dessa sänds på den kanal som sändande AIS transponder/avsändare anser lämpligt, m.a.o systemet ger ingen garanti att dessa ses på båda kanalerna.

En enkanalig mottagare lyssnar bara på den ena kanalen d.v.s filtrerar bort 50% av allt data på grund av avsaknad av mottagare nummer två. Detta oavsett om den byter frekvens var 30:e sekund eller ej.
Enkanaliga mottagre är enligt min bedömning något kommer att finnas under en begränsad period framåt i tiden. Prisdifferensen mellan enkanaliga och tvåkanaliga mottagre samt skillnad i prestanda kommer i längden inte att motivera dess existens - se bara på utveckling som var på bilradio (Nu i var mans mun, bilstereo).

/Magnus

Magnus | e-post | hemsida


< Index - Test av mottagare i Praktiskt Båtägande

Sida 1

     Till AIS-sidan