< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
RX YACHT
6 svar hittills.

Måndag 30 Juni 2008, 12:53 RX YACHT (Ursprungligt inlägg)


Hej
Har en rx yacht utan "egen" GPS. Ska koppla den till en C70. Enligt information från True heading räcker det med att koppla utgående signas från RX:en till plotterns ingående port för NMEA. Kan man mäta vilken av "tåtarna" från rx:en som sänder AIS-informationen?
Undrar novisen
pelle

Pelle | e-post


Måndag 30 Juni 2008, 16:23 RX YACHT


Pinne 2 är datautgången och 5 är signaljord. Båda ligger i den raden med fem ben, 5 är ytterst i ena änden och 2 näst ytterst i andra. Vilken ände som är vilken brukar man få gissa om man inte har sån tur att donet är präglat med bennummer intill varje pinne. Annars går det förstås att mäta med voltmeter också, det skall fladdra lite grann när data skickas. Förväxla inte jord och signal bara!

Robert Larsson


Måndag 30 Juni 2008, 23:40 RX YACHT


Tack Robert
Jag har 8 "trådar" som är lösa. Räknar med att jorden är den svarta och så får jag mäta de övriga med en voltmeter för att hitta "tvåan".
Tack igen
pelle

pelle hansson


Tisdag 1 Juli 2008, 11:01 RX YACHT


Koppla ur DSUB-kontakten från mottagaren och mät den urkopplade sladden med ohm-meter eller annan förbindelsetestare vilka trådar i din "kvast" som är vilken. Sladden kommer ju inte direkt ur mottagaren, eller hur?

MvH,
/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 2 Juli 2008, 10:50 RX YACHT


OK
Om jag förstått det rätt kan jag med en ommätare mäta upp vilka "pinnar" som går till vilka färger i den lösa änden utan att ha AISen igång och jag blir också säker på vilken färg som är signaljord.
Tack för hjälpen
pelle

Pelle | e-post


Onsdag 2 Juli 2008, 12:23 RX YACHT


Ja, men koppla ur kabeln i båda ändar och mät endast på kabeln.

Man skall aldrig ohm-mäta in i utrustning, även om det oftast är ofarligt ger det inga vettiga svar, och känsliga grejer kan gå sönder.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 3 Juli 2008, 00:22 RX YACHT


Förstår
har nu ikväll mätt upp själva kabeln med instrumentet och vet vilken "pinne" i DSUB-kontakten som har respektive färg i den lösa ändan...så nu borde även jag fixa att koppla de rätta tåtarna till C70´s nmeaingång..men utan detta forumhjälp vete faan
mvh
pelle

pelle hansson


< Index - RX YACHT

Sida 1

     Till AIS-sidan