< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
AIS i mobilen
10 svar hittills.

Måndag 6 April 2009, 09:51 AIS i mobilen (Ursprungligt inlägg)


Jag har fixat så att man kan kolla på ais i mobilen.

Börja med att ladda ner den senaste versionen av Google maps i din mobil. Om du har en gammal version av google maps är det säkert dags att uppdatera.

I mobilens skriver du in adressen m.google.com/maps och följer instruktionen.

Starta google maps i din mobil.

Gör en sökning i google maps på följande mening: http://uais.se/ais.kml OBS! Alla bokstäver och tecken måste vara med.

Vänta. Det kan ta en liten stund att ladda in alla fartyg.

Du har nu fått upp en lista med fartyg. Klicka på "Se karta" Du kan bara se 100 fartyg i taget. Så du får zooma in på ditt område för att se om det finns några fartyg där.

När du valt vilket fartyg du vill titta på, så väljer du fliken "Detaljer". Klicka på "Visa beskrivning" för att få information och bild på fartyget.

Ha det så kul!!!

Marcus | e-post | hemsida


Söndag 12 April 2009, 09:46 AIS i mobilen


Hej
Är det du som lägger in dessa? Går det att komma åt i Öresundsområdet och södra Kattegatt också.

Lars


Torsdag 16 April 2009, 07:37 AIS i mobilen


Japp. Det är jag som lägger upp informationen.

Resten av sveriges kust kommer att täckas in men... Just nu är det många sjösättningar, så jag jobbar så mycket det går. När det lugnat ner sig om ett par månader så kommer nog resten av Sverige att täckas in.

Google Mobile Maps klarar bara av att visa 100 fartyg. Om du zoomar in så hittar man ofta fler fartyg. Man jag täcker bara området Öland till Huddiksvall just nu.

/Marcus
Båtingenjörn

Marcus | e-post | hemsida


Fredag 17 April 2009, 06:58 AIS i mobilen


Hej!

Får felmeddelandet "Den här gruppekartan kunde inte visas eftersom den innehåller fel" Kan tillägga att jag är i Finland åxå med Finsk mobil och abbonemang om d spelar nån roll?

Robert | hemsida


Tisdag 21 April 2009, 10:02 AIS i mobilen


Jag har experimenterat lite... Har utökat täckningen till Åland - södra Sverige - Danmark. Då har det tyvärr blivit trasiga filer några gånger.

"Den här gruppekartan kunde inte visas eftersom den innehåller fel" betyder att ais-data-filen är trasig. Det problemet ska vara löst. Det beror inte på vilket land mobilen är i.

Att båtarna ser ut som hus beror på att mobile maps inte kan vrida fartygen i rätt riktning.

Jag vill ha fler rapporter om vad som fungerar och vad som inte fungerar.

/Marcus

Marcus | e-post | hemsida


Måndag 27 April 2009, 14:42 AIS i mobilen


Hej

Provat din mobila lösning med ais data och det funkar helt ok. Jag är tacksam att du lagt med Åland i din fil så blev det riktigt intressant för mig att testa. jag återkomer när jag provat mera.

Sten-G | e-post | hemsida


Torsdag 28 Maj 2009, 22:31 AIS i mobilen


Fungerer fint her i Oslofjorden også. Dekker den også klasse-B? Fint tiltak dette. :)

Astor | hemsida


Torsdag 18 Juni 2009, 09:05 AIS i mobilen


Den visar Klass A, Klass B, ATON, AIS-sart, SAR-flyg etc.

Nu är den fungerande igen efter att ha legat nere sedan igår. Lade in en uppdatering i beskrivningen som jag inte hade verifierat. Men nu är det fixat.

Senaste mobile google maps (version 3.0.1.6) verkar ha problem att se fartyg som ligger utanför det första område som zoomas in. Kan vara en begränsning till 100 fartyg. (Det är 991 fartyg som visas just nu.)

/Marcus

Marcus | e-post | hemsida


Fredag 30 Oktober 2009, 22:29 AIS i mobilen


Ser at samme fartøy ligger kvar på sine plasser i lenger tid her i Oslofjorden. Mangler oppdateringer?

Astor | hemsida


Torsdag 12 November 2009, 00:46 AIS i mobilen


Finner inte att Båtingenjörens fil fungerar tillfredställande.

Prova istället: http://www.marinetraffic.com/ais/ge_marinetraffic.kml

Följ hans anvisningar i övrigt.

Länk: www.marinetraffic.com/ais/ge_marinetraffic.kml

BoS


Lördag 14 November 2009, 10:17 AIS i mobilen


Har botat om servern. Nu fungerar det igen.

Länk: www.uais.se

Marcus | e-post | hemsida


< Index - AIS i mobilen

Sida 1

     Till AIS-sidan