< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
halmstad
24 svar hittills.

Onsdag 5 September 2007, 09:01 halmstad (Ursprungligt inlägg)


Hej,
jag går QRT i dag, 5/9 till 20/9 på grund av resa.

mats

mats strömberg | e-post


Torsdag 13 September 2007, 14:20 halmstad


fU deltar åter i ringdansen 20070913

hälsningar
mats

mats strömberg | e-post


Onsdag 3 Oktober 2007, 15:48 halmstad


Märklig vågutbredning?

Jag har märkt, att jag ofta plottar enstaka fartyg i Hanöbukten och strax norr om Ruegen.
Detta sker, innan jag tryckt på "Sharingknappen" och anslutit till nätet.
Dessa riktningar ligger med sidan mot min Yagi och borde vara sämst möjliga fall egentligen.
Som gammal sändareamatör vet jag ju, att vågutbredning på VHF kan skapa fantastiska resultat med sporadisk E, kanontropo, regnscatter eller ducts. Mina plottningar tycks inte vara avhängigt av just dessa förutsättningar, eftersom jag så ofta plottar off borders. Är det någon annan som sett samma sak?

mats strömberg | e-post


Onsdag 3 Oktober 2007, 16:47 halmstad


Alla dessa pekar mot norr och har bara begränsade uppgifter?

De kommer då från landstationerna och återutsänds av dessa som ett svar från en båt. De kommer inte från fartyget. Om du ser ett fartyg där du får fart, kusr och bäring samt mer än en rapport, då är det "äkta" .

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Torsdag 4 Oktober 2007, 06:17 halmstad


Hmm........
det är just det som är märkligt, att jag får upp full info när jag klickar. De uppgifterna som står där stämmer med det jag ser på kartan.
Just nu har jag kollat "Frey" registrerad på Malta på gång mellan Bornholm-Ölands södra udde med ostlig kurs. När jag "klickar" får jag upp alla uppgifter, som jag får upp i det området jag vanligtvis ser. Tid för ovanstående 20071004 0608 SNT.
Konditionsmässigt är det nu medelstark tropo. Alltså förhållande bättre än medel

mats strömberg | e-post


Tisdag 23 Oktober 2007, 11:05 halmstad


Olyckligtvis välte jag ett stort glas mjölk i min laptop......, som streamar AIS, så jag är QRT i några dagar, tills jag köpt en ny mjölksäker (?) notebook.

mats strömberg | e-post


Tisdag 23 Oktober 2007, 15:55 halmstad


Ajdå, lycka till med datorjakten!

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Onsdag 24 Oktober 2007, 20:36 halmstad


Efter att ha inköpt en ny laptop, Acer Aspire 7220. försedd med Vista OS, skulle jag ju ordna till så Shipplotter gick igång igen.
Men tyvärr, jag får det inte att funka. Jag kan inte få signal i "signalfönstret". Har provat med två olika mottagare som funkade i min gamla laptop och som fungerar i min desktop.
Har provat möjliga och omöjliga inställningar. Kan det vara, hemska tanke, att Vista inte är en bra miljö för shipplotter.......nån som har tips?

mats strömberg | e-post


Torsdag 25 Oktober 2007, 10:17 halmstad


Nu har jag fått det att funka efter lite mail fram och tillbaka. Jag har lite problem med min mottagare, men det fixas under dagen. Så förhoppningsvis delar jag med mig nu igen. Hoppas jag fått till inställningarna korrekt så jag visar min id rätt.

mats strömberg | e-post


Måndag 29 Oktober 2007, 16:09 halmstad


I Fehmarsund är nu det förplyckade slovakiska fartyget utmärkt med transponder. Text:
wreck Ref Dnw 267

mats strömberg | e-post


Måndag 29 Oktober 2007, 18:36 halmstad


Troligen en virtuell AtoN utsändning av en basstation från land.

Emil Larsson


Tisdag 30 Oktober 2007, 11:51 halmstad


Jag beklagar, om jag far med slarviga utsagor på detta forum, vilket inte var min avsikt, utan jag skrev in det som information för den eller de, som är intresserade.
Men nu vet jag det, att en landstation sänder info för annat objekt.
För jag förutsätter, att det stämmer med verkligheten, att vraket anges virtuellt.

mats strömberg | e-post


Tisdag 30 Oktober 2007, 18:59 halmstad


Det finns flera sätt att märka ut exempelvis ett vrak med AIS. Virtuella AtoN är ett sätt och det troligaste i detta fall. Men man kan även fysiskt ha hunnit få ut en boj som både lyser och skickar ut AIS AtoN meddelande. Det som har hänt är en extremt farlig situation för andra fartyg. Ett fartyg upp och ner i en farled ger inte ifrån sig speciellt stor radarmålyta och AIS:en ombord är helt oanvändbar. Det går att se på positionsrapporten om den är virtuell eller inte.

Emil Larsson


Tisdag 25 Mars 2008, 16:22 halmstad


Halmstad "fU" kan inte seeda data förrän om ca 6 veckor, på grund av att mitt hus fasadrenoveras. Men jag kommer tillbaka med bättre grejor i slutet av maj och lämnar mitt strå till stacken. Iofs kunde jag slängt upp nåt provisoriskt, men jag klabbar inte utan väntar.

mats strömberg | e-post


Måndag 30 Juni 2008, 21:46 halmstad


Nu är jag tillbaka i ruljangsen igen. Tyvärr lite sämre antennläge, men inget att göra åt för närvarande.
Bättre än inget i alla fulla fall.......

mats strömberg | e-post


Måndag 28 Juli 2008, 10:20 halmstad


Tydligen har jag id :

aU.

Enligt uppgift.

mats strömberg | e-post


Fredag 20 Mars 2009, 16:41 halmstad


Nu är Halmstad, aU åter i luften efter strul med utrustningen.
Tyvärr har jag en trött mottagare, men den får gå ytterligare en tid.
Innan jag slutar mitt arbete vid hamnen i Halmstad, ska jag hysta upp en mottagare förhoppningsvis på en silo 90 meter över havet.
mats

mats strömberg | e-post


Fredag 20 Mars 2009, 19:47 halmstad


Kul att "aU" Mats är i gång igen. Själv "e5" skickar jag data från Helsingborg. Täcker ca 40 distans och når gott, en bra bit upp i norra öresund och förbi Kullaberg. "Ser" både Anholt AIS och Grenå AIS med min rundstrålande antenn upp på backarna ovanför Helsingborg. Kommer stackade yaigis på plats i sommar, riktade upp och ner längs Öresund.
Ser fram emot Mats siloantenn som han lovat få upp i sommar.
Bengt

Bengt | e-post


Tisdag 21 April 2009, 13:28 halmstad


Mats, hur går det med med mottagaren i hamnsilon? det vore ju kanon om du kunde få en placering där, mycket bra täckning.
/Leif

Leif Karlsson


Onsdag 22 April 2009, 08:09 halmstad


Hej,
läget är följande: Platsen där mottagaren skulle kunna sitta är helt enkelt fullstoppad med andra mottagare och elektronikeneheter. Jag var där nyligen för att serva en radiolänk och där finns ingen fysisk plats för fler prylar. Tyvärr är det så.
Det finns andra möjligheter, som inte är lika bra, asl ca 55 m i stället för silon 90 m och aningen skärmat.
Ett annat problem är att jag inte har samma tillgång till anläggningarna nu, detta beroende på att jag slutat vid hamnbolaget och ägnar mig åt egen verksamhet.
Men jag bevakar ärendet för vårt gemensamma intresses skull!
Tills vidare får vi nöja oss med det jag kan erbjuda, mitt dåliga läge till trots.
Jag har förresten gjort en jämförelse mellan en HB9CV antenn som jag stämde av exakt på 161 mHz och BilTemas tvantenn.
Faktum är att BilTemas pinnar var helt överlägsen en fullständigt resonant HB9CV på samma höjd!
BilTema har förresten bra coax till lågt pris. Visserligen 75 Ohm men ändå.
Hälsning
mats

mats strömberg | e-post


Fredag 15 Maj 2009, 15:22 halmstad


Jag har sett en antenn för ais i hamnen i halmstad. Gor det inte att koppla in sig på den till shiplotter? Eller har de ett eget sysstem för det. Vet du något Mats som har arbetat där?

Frank


Måndag 15 Juni 2009, 20:20 halmstad


Hej Frank,

förlåt jag dröjde med svaret. Jag skyller på att jag varit upptagen.
Det stämmer att hamnbolaget har satt upp en antenn för AIS. Trots mina argument att använda Shipplotter valde man LLoyds system (80000 spänn kostade hela härligheten) i stället för en kostnadseffektiv lösning med Shipplotter. Till yttermera visso sitter antennen riktade helt fel.
Jag har inte påtalat det, eftersom man anlitade extern expertis?
Min verksamhet vid hamnbolaget är avslutad sen i april då jag gjorde en uppgörelse med arbetsgivaren. Härligt.
Så kära AIS grabbar, ni får hålla tillgodo med vad jag kan erbjuda i sharing för tillfället. Det går inte fysiskt att sätta upp bättre antenner eller fler antenner där jag bor i en bostadsrätt.
Trevlig sommar alla!
Keep on plotting and sharing!

mats strömberg | e-post


Måndag 15 Juni 2009, 20:22 halmstad


Här är en länk till hamnbolagets? Lloydplotter.

http://ais3.siitech.com/VTSLite/AView.aspx

mats

mats strömberg | e-post


Torsdag 18 Juni 2009, 14:52 halmstad


Hej Mats,

Jag förstår inte riktigt vad Lloyds har med Siitech att göra. Lloyds samarbetar ju med AIS-Live, men det är ett helt annat system som kostar pengar. Siitech är helt gratis och får det mesta av sin data från oss privata AIS-entusiaster. Mina mottagare finns både på Siitech och på SP-sharing till exempel.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Måndag 23 November 2009, 14:24 halmstad


Jag har gjort en jämförande undersökning mellan Shippplotter och AISLive och sett bla att AISLive tar €2449 (ca 26000 kr) för ais-utrustning (väldigt stor skillnad från 80000 som uppgetts här tidigare!!!). I detta ingår tillgång till en websida (med inloggning) som ger sökbarhet över hela världen.
Att själv köpa utrustning för ais kostar uppskattningsvis 10000 kr (går säkert att hitta billigare). Shipplotter kostar ca 2300 kr att registrera. Skillnaden blir ca 14000 kr.
Så för en privatperson är nog Shipplotter att föredra men för ett företag skulle jag förorda AISLive.

Jag arbetar på ett företag inom shipping som överväger att ansluta oss till ett AIS-system inom kort. Därför har jag bla varit inne på denna hemsidan och sökt information.

Med vänliga hälsningar
Andreas E

Andreas E


< Index - halmstad

Sida 1

     Till AIS-sidan