< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic
9 svar hittills.

Måndag 23 Mars 2009, 12:35 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic (Ursprungligt inlägg)


Hej!
Jag har just börjat sända min ShipPlotterdata till marinetraffic.com också, och använda deras html kod på hemsidan Åva AIS. De flästa fartyg man klickar på för extra info har Ais sorce: Recived (43), det verkar täcka hela Norden fläckvis från Kotka i Finland till Skagen Danmark osv. Det verkar täcka områden där ingen ShipPlotter täckning finns också.
Vet någon vad det är för sorce? Aismon? APRS amatörradio?
Annars, det är ju ett perfekt sätt att få bättre täckning på.
Dessutom, ju fler som registrerar sina SP stationer desto bättre täckning fås också.
Här är länken till deras station list där man kan lägga till sin station om intresse finns. http://www.marinetraffic.com/ais/datasheet.aspx?datasource=STATIONS

Robert | hemsida


Tisdag 24 Mars 2009, 14:03 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Hej, trevligt tips men frågan är om det är tillåtet. I terms of use står det följande:

Copyright
The MarineTraffic brand name, logo and system, all the relevant texts, photos and content, constitute an intellectual and industrial property of the scientific head of the project and of the University of the Aegean. All rights in MarineTraffic are reserved by the Provider. No part of MarineTraffic may be copied, reproduced or retransmitted in any material form or by any other means, electronic, mechanical or printed, other than for private purposes, without the prior written permission of the Provider.

Någon som vet vad som gäller?

JG


Tisdag 24 Mars 2009, 14:10 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Men om man kollar lite noggrannare än vad jag gjorde så kan man ju också läsa:

Embed a Live Map of your area in your web site
If you wish, you may put a part of our map that covers your area in your own web site. It is very easy to do this by inserting the following code line into the HTML of your web page

Så det är väl OK då, i alla fall såvida man är med och delar ut egen AIS-data till deras server.

JG


Tisdag 24 Mars 2009, 14:25 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Det är just det jag gjort! (embedd map)...kom på själv att jag formulerat mig lite fel på hemsidan så ska ta och ändra det.
Ger dom ut html koden på sin hemsida så är det väl knappast olagligt att använda den hur mycket som helst oförändrad.
Det är ju samma som alla bloggare embeddar you tube videor etc hur mycket som helst.
Annars ingen som vet nåt om ämnet?

Robert | hemsida


Torsdag 26 Mars 2009, 00:30 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Sänd bara ett enkelt meddelande så får du direkt löfte att använda det de har. Det finns en del kod som inte var körbar på den server jag använder, men man accepterade de ändringar jag gjorde, och påstod dessutom efter någon vecka att min kod var något snabbare än deras egen. När jag började översätta delar av deras ballongtext kom först frågan, "hur i h... " senare följt av frågan "har du lust att översätta hela sajten" vilket jag inte hade!
Den sida jag gjorde ligger begravd i projekthögen "har man inte hackat så vet man inte", och för mig räcker det att veta ...

Länk: nersing.it.loopiadns.com/ais/aismap.html#

Bo N


Torsdag 26 Mars 2009, 10:06 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Så vem är 43 ?

http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?oldmmsi=43

Göran Blomgren


Fredag 27 Mars 2009, 00:34 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic

Klicka, för bild i normal storlek

Förlåt, jag glömde rubriken i denna tråd, och svarade off topic - här kommer svaret som gäller tråden.

Under station #43 redovisas data från Siitech. Det är både landbaserade och fartygsburna stationer.

Den intresserade kan över tid göra sig en bild av vilka fartyg som sänder data till Siitech, även om det var lättare för något år sedan, då de inte var så många.
Vilken teknik som fartygen använder kan man enbart gissa sig till. Radiolagen förbjuder uttryckligen tredje man meddela ev. kunskap om denna trafik. Men på Siitech's hemsida finns underlag för den som vill läsa (och gissa).

På samma sätt kan man uppskatta vilka landstationer som sänder data till Siitech men inte till Marinetraffic.

En vild gissning beräffande AIS-data från Bottenviken som presenteras på Siitech (i nära nog realtid) och MarineTraffic (43) med någon/några minuters fördröjning skulle kunna vara en högt belägen plats i kustbandet strax norr om 63:dje breddgraden.

Bo N


Fredag 27 Mars 2009, 06:14 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Hej!

Tack så mycket för svaret och informationen. Jag var bara och kollade som hastigast till Siitechs hemsida nu men skall studera den mera vid tillfälle, verkar intressant. Bäst skulle de ju vara om fartygen började dela sin AIS data, då skulle man ju få en world wide täckning i stort sätt, som även rederierna skulle kunna dra nytta av. Skulle ju redan vara kul att komma åt LRIT datan via nätet fast den inte uppdateras så ofta.

Robert | hemsida


Lördag 28 Mars 2009, 17:42 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Hej, ni som är duktiga på detta: går dett att ändra i koden / någon inställning så att rutan "Show ship names" blir ikryssad så att man direkt kan få med namnen? Tacksam för tips om det!

JG


Söndag 29 Mars 2009, 07:44 Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic


Nej det går inte ty det är bara länkat från MT:s sida (embedded) själva koden ligger där och det måste ändras av dom i så fall!! Skulle själv vilja att stationerna skulle vara i kryssade (by default). Men det går bara att ändra om "options" skall visas eller ej...kollla koden på MT:s hemsida "Cover my area"så ser du vad du kan ändra och inte.

Robert | hemsida


< Index - Ais Sorce: Recived (43) MarineTraffic

Sida 1

     Till AIS-sidan