< Index - Det senaste är alltid sist. Sida 1 <%new%>
Götheborg
19 svar hittills.

Tisdag 5 Juni 2007, 09:45 Götheborg (Ursprungligt inlägg)


Ostindiefararen Götheborg skall ju ha AIS, är det någon som har sett henne ännu??

Daniel A | e-post


Onsdag 6 Juni 2007, 02:38 Götheborg


Refererande till denna sida (http://www.gp.se/content/1/c6/26/18/22/loggboken1.swf) så borde hon snart bli synbar på t.ex. http://familjenhakansson.se/html/ais_skagen-gothenburg.html
Det är bara att vänta...

Hälsningar Lars

Lars | e-post | hemsida


Onsdag 6 Juni 2007, 09:33 Götheborg


Finns nu, 07:26 UTC, mellan Hirtshal och Norge Kurs 137 gr ankomst Göteboerg 9/6

Lars-Göran Olsson | e-post


Onsdag 6 Juni 2007, 09:35 Götheborg


Ja borde göra ja , men om man tittar på www.soic.se(Svenska Ostindiska Kompaniets hemsida ) så ligger hon strax sydväst om Kristiansand.. Ok vid det tillfället nu när jag kolla på den sida du nämnde så har finns det täckning där hon skall vara. Men ej på shipplottern

Daniel Andreasson


Onsdag 6 Juni 2007, 09:39 Götheborg


Ah . lite uppdatering av ais infon på shiplottern fixade det tack

Daniel Andreasson


Fredag 8 Juni 2007, 12:51 Götheborg


Nu har hon försvunnit igen. Hittar henne endast på www.soic.se hemsida men inga andra ais sidor eller på shipplotter.

Daniel Andreasson


Fredag 8 Juni 2007, 13:24 Götheborg


Hon fanns på pos 57 47.826 N 09 48.630 E at 07:39 UTC alltså ungfär samma pos som min förra notering, gick troligen för maskin (under way) vid detta tillfälle.

Lars-Göran Olsson | e-post


Lördag 9 Juni 2007, 01:22 Götheborg


Äntligen! Nu syns hon på N57.47 E11.06 -- cirka 25 distans kvar till det hon heter. Med 5 knop är hon framme om 5 timmar.

Robert Larsson


Lördag 9 Juni 2007, 07:33 Götheborg


Den där rapporten i natt verkar vara den enda Götheborg fått ur sig. Min logg visar inget sedan dess. Hamnens hemsida rapporterar att hon ankommit Göteborg VTS-område (cirkelbåge 6 NM runt Vinga) kl 03:51 i morse, så nånstans ligger hon och gömmer sig, kanske i ankringsområdena runt Trubaduren. AIS:en måste antingen vara väldig svag eller ur drift. Får se om det dyker upp nåt när det är dags att segla in mot stan om nån halvtimme.

Robert Larsson


Lördag 9 Juni 2007, 07:44 Götheborg


http://www.vagspel.se/ais.html
Just nu ligger hon vid trubaduren

Lasse L | e-post


Lördag 9 Juni 2007, 08:11 Götheborg


Jag gick ut på balkongen och såg skutan med kikaren. Trubaduren såg jag samtidigt, se bild på http://rl.se/images/gbg.jpg Trubaduren är den rödmålade pinnen till vänster och Götheborg är självmarkerande. (Beklagar bildkvalitet, morgondis och c:a 18 km avstånd...) Besynnerligt att jag inte får in henne på AIS när jag får in mål från Skagen, Frederikshavn och Falkenberg, t.ex. Skall prova att byta kanal på radion..!

Robert Larsson


Söndag 15 Juli 2007, 22:13 Götheborg


Båten är i Grebbestad idag (070715) Har oxå fått en känsla av att det är något som inte stämmer med transpondern på Götheborg. I vanliga fall "ser" jag iaf 5 sjömil. Men för att få in signalen från Götheborg (som jag ser med blotta ögat från balkongen 400 m bort) var jag tvungen att hänga ut antennen så långt som möjligt... sjöräddningsbaljan som låg precis brevid syntes hela tiden.

Skumt?

Tommy K


Torsdag 19 Juli 2007, 14:27 Götheborg


Helt klart är AIS på Götheborg ur funktion.

Hon gick förbi här innan idag och jag såg henne med ögat men inte på AIS.

John


Torsdag 19 Juli 2007, 16:45 Götheborg


När hon kommer till Halmstad ska jag försynt påpeka, att man bör kolla installationen av AIS ombord.

mats

mats strömberg | e-post


Torsdag 19 Juli 2007, 17:39 Götheborg


Begär inte för mycket av ett skepp från 1700 talet Hi Hi.

jela


Fredag 20 Juli 2007, 10:53 Götheborg


Götheborg ligger nu vid kaj i Halmstad. 20 juli kl 1030.

mats strömberg | e-post


Tisdag 24 Juli 2007, 12:24 Götheborg


"Götheborg" är nu under gång mot hemmahamnen och befinner sig nu nv Tylön kl 1223.

mats strömberg | e-post


Fredag 3 Augusti 2007, 14:13 Götheborg


Götheborg låg i Lysekil i går och AISen verkade normal. Jag hade hyfsad mottagning från 5nm över Skaftölandet, ungefär i klass med övriga fartyg i Lysekil. Nu går hon sydvart utanför Marstrand och min högt placerade mottagare i Göteborg har inga problem att se henne.

De kanske har fått fixat till AIS-burken...

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


Måndag 3 Augusti 2009, 12:41 Götheborg


Hon var på marinfestivalen i Halmstad igår och ska antagligen resa tillbaks till Göteborg idag, men jag kan inte se henne i AIS-systemet! Heter hon eventuellt något annat i systemet?

Per Troller | e-post


Måndag 3 Augusti 2009, 16:38 Götheborg


Frågan blir ju då vilket AIS-system du menar. Eget fartyg, någon av web-tjänsterna, ShipPlotter Sharing, eller Sjöfartsverkets nät?

GOTHEBORG heter hon, just nu 3 nm SV Grötvik. Syns bra på SP, förmodligen från Mats mottagare i Halmstad. Intermittent på Siitech & Marinetraffic då vår mottagare i Falkenberg fortfarande inte vill vara med, och Torekov täcker bara sporadiskt upp dit.

/Marcus

Marcus Åkesson | e-post


< Index - Götheborg

Sida 1

     Till AIS-sidan